Laten we op de apotheker rekenen om te helpen bij het opzetten van een systeem om de middelen te verdelen en om essentiële adviezen te verstrekken in de strijd tegen deze pandemie. Laten we gebruik maken van de kracht van ons gezondheidssysteem, met een apotheek gemiddeld op 1,5km afstand, roept Bachi op.
Hoeveel maskers heeft uw apotheker van de autoriteiten gekregen om zijn medewerkers en zichzelf te beschermen? Het antwoord is eenvoudig: geen enkel!
Iemand gaat doorgaans in deze periode van pandemie niet zomaar naar zijn apotheker. Hij gaat erheen omdat hij zich niet goed voelt en mogelijk ziek is. Deze patiënt is een potentiele drager van het virus en misschien zelfs een risicopatiënt. Het virus mag zeker niet aan de apotheker worden overgedragen! Deze patiënten ontvangen, helpen en adviseren houdt een potentieel risico voor de gezondheid van de apotheker of die van zijn medewerkers in, en vice versa.
Heel vaak heeft de apotheker de apotheek aangepast aan de opstandigheden, producten aan huis geleverd aan patiënten in moeilijkheden, desinfecterende gel geproduceerd, gezorgd voor ononderbroken openingstijden en wachtdiensten en professioneel advies gegeven aan twijfelende patiënten.
De apotheker heeft de dienstverlening verzekerd, zelfs wanneer een deel van zijn medewerkers getroffen was. Welke waardering kregen apothekers van onze autoriteiten om hen te helpen bij hun taken? Dat vraagt Bachi zich af.
Volgende fase
"Laat ons echter de volgende fase van deze pandemie vaststellen en ook advies geven over de exitstrategie:
− Wie is potentieel in de beste positie om beschermingsmaskers af te leveren en advies te geven over het juiste gebruik van deze beschermingsmaskers?
− Welke structuur is in staat om binnen 48 uur maskers te ontvangen en in elke apotheek te herverdelen?
− Wie is in staat om tegelijkertijd een desinfecterende gel af te leveren?
− Wie kan dit doen door het patiëntdossier up-to-date te houden en op deze manier de overheid op de hoogte te houden van de uitrol van de beschermingscampagne?
− Wie kan een eerste essentiële schakel zijn in het testen van de bevolking, wie kan patiënten adviseren en geruststellen en hen indien nodig naar artsen of ziekenhuizen heroriënteren?
Voor Bachi is het antwoord op deze vragen eenvoudig: de verspreiding van apotheken in België is uniek in Europa, met een gemiddelde afstand van 1,5 km tot een apotheek en 1 apotheek per ongeveer 2000 inwoners. Laten we de apotheker het respect geven dat hij verdient door hem tenminste voldoende middelen te geven om zijn medewerkers en zichzelf te beschermen. Laten we op hem rekenen om te helpen bij het opzetten van een systeem om deze middelen te verdelen en om essentiële adviezen te verstrekken in de strijd tegen deze pandemie. Laten we gebruik maken van de krachten van ons gezondheidssysteem