Digitale hulpmiddelen in de strijd tegen obesitas?

Sociale media en mobiele toestellen inzetten om jongeren met obesitas te helpen afvallen... Op het eerste gezicht geen slecht idee, maar wat mogen we ervan verwachten?

 

De onderzoekers van deze in The Lancet Diabetes & Endocrinology gepubliceerde studie haalden alle middelen uit de kast –  Facebook, mobiele applicaties, sms'jes, e-mails, websites enz. – om via verschillende kanalen tips en aanmoedigingen te versturen onder het waakzame oog van een gezondheidscoach.

Deze gerandomiseerde en gecontroleerde studie werd parallel gevoerd en vergeleek een interventiegroep, de SMART-groep, met een controlegroep die alleen algemene informatie over gezondheid en welzijn kreeg. De personen in de studie hadden een universitaire opleiding, leden aan overgewicht en waren tussen 18 en 35 jaar. Het primaire eindpunt was het gewicht op 24 maanden. 

Resultaat: geen significant verschil tussen de twee groepen op 24 maanden, maar wel een significant voordeel dankzij de interventie op 6 en 12 maanden. De auteurs besluiten dat sociale media en mobiele technologie op korte termijn het afvallen kunnen vergemakkelijken, maar dat het effect meestal uitdooft na verloop van tijd.

 

1. Godino JG et al. The Lancet Diabetes & Endocrinology 2016;4:747-55.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.