Glaxo en Pfizer fuseren consumentendivisies

Farmareuzen GlaxoSmithKline en Pfizer gaan hun divisies consumentengezondheid onderbrengen in een joint venture. Dat hebben beide bedrijven woensdag bekendgemaakt. Pijnstillers als Panadol en Advil komen zo onder één dak.

Glaxo zal 68 procent van de joint venture controleren. Het gezamenlijke bedrijf is goed voor een gecombineerde verkoop van 12,7 miljard dollar. Glaxo zegt het nieuwe bedrijf binnen de drie jaar naar de beurs te willen brengen.

Door de fusie ontstaat 's werelds grootste leverancier van voorschriftvrije geneesmiddelen, met producten zoals Sensodyne, Voltaren, Aquafresh en de pijnstillers Panadol en Advil.

Farmabedrijven als Glaxo en Pfizer worstelen met stijgende kosten voor het ontwikkelen van nieuwe medicijnen, terwijl verzekeraars en regeringen juist lagere prijzen willen voor geneesmiddelen.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.