Contactcenter FOD Financiën kreeg vorig jaar fors meer vragen door corona

Het contactcenter van de FOD Financiën heeft vorig jaar bijna 3,4 miljoen vragen behandeld via telefoon en mail. Dat zijn er meer dan 750.000 meer dan het jaar ervoor, zo blijkt maandag uit het jaarverslag van de dienst. De grote stijging is deels te wijten aan de coronapandemie.

In totaal behandelde het contactcenter vorig jaar 3.367.567 vragen. Het jaar ervoor waren er dat nog 2.601.565. Dat betekent dat er vorig jaar maar liefst 766.000 keer meer een beroep werd gedaan op het contactcenter dan het jaar voordien. Ter vergelijking: in 2019 ging het om 2.358.355 vragen. Het verschil tussen 2019 en 2020 bedraagt maar een kleine 250.000.

De meest gestelde vragen vorig jaar gingen over personenbelasting, aanvraag van attesten en afbetalingsplannen. Ook de telefonische afspraken voor het krijgen van hulp bij het invullen van de belastingaangifte zitten in die cijfers.  

Dat er fors meer oproepen kwamen, is grotendeels te wijten aan de coronacrisis, zegt de woordvoerder van de FOD. De kantoren van het contactcenter waren gesloten en de FOD Financiën bood in 2020 en 2021 telefonische hulp op afspraak aan om burgers te helpen met het invullen van hun belastingaangifte. Vorig jaar werden daarvoor 271.578 afspraken gemaakt.

Nog enkele cijfers: de FOD Financiën was vorig jaar goed voor 125,04 miljard euro aan ontvangsten. Er waren in totaal 9.116.239 belastingplichtigen.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Marc DE MEULEMEESTER

    28 juni 2022

    De ongeboren vruchten niet meegeteld !