Consumenten helpen om bewustere en gezondere keuzes te maken

Volgend op de recente aankondiging door de federale Minister van Volksgezondheid van de Nutri-Score, een vrijwillig label voor voedingsproducten, neemt Danone de voortrekkersrol op door dit voedingslabel toe te passen op haar verse zuivelproducten die op de Belgische markt aanwezig zijn.

Danone steunt de beslissing van de Minister van Volksgezondheid en wil de consument helpen die een goed geïnformeerde en gezonde keuze wil maken, door hem makkelijk te lezen bijkomende informatie te geven over de voedingswaarde van de producten in zijn winkelkar.

Danones engagement wordt binnenkort concreet waargemaakt in België. Vanaf eind oktober 2018 krijgen alle Danone-producten op de website van de onderneming, www.danone.be, een Nutri-Score toegekend. Meer dan 70 % van de Danone-producten op de Belgische markt scoort een A of een B in het Nutri-Scoresysteem. Vanaf januari 2019, zal de Nutri-Score dan geleidelijk toegepast worden op alle verse zuivelproducten om tegen ten laatste eind 2020 op alle verpakkingen te prijken.

Dit intuïtieve en wetenschappelijke labelsysteem, gebaseerd op een code met vijf kleuren en letters, laat consumenten toe om een betere en vooral snellere inschatting te maken van de voedingswaarde van de producten die passen bij hun gezonde levensstijl”, zegt Wim Bauwens, Country Manager Danone Belux. “Het systeem wordt reeds gebruikt in Frankrijk en hoewel de Belgische regering aankondigde dit systeem in ons land op vrijwillige basis in te voeren, heeft Danone beslist om het Nutri-Score-labelsysteem volledig toe te passen. Ik ben ervan overtuigd dat de Nutri-Score het best tegemoetkomt aan de verwachtingen van de Belgische consument die steeds meer aandacht besteedt aan zijn voeding en gezondheid.”

Een door de wetenschap ondersteund systeem dat ook de consument mee heeft

Het Nutri-Score-labelsysteem, dat werd ontwikkeld door internationale onderzoekers binnen de voeding, geeft consumenten begrijpbare informatie over de algemene voedingswaarde van producten die duidelijk vermeld staat op de voorkant van de verpakking. Voedingsmiddelen worden onderverdeeld in vijf categorieën, met een kleurenschaal die de voedingswaarde aangeeft van A (een betere voedingswaarde in het groen) tot E (minder goede voedingswaarde in het rood). Studies hebben aangetoond dat consumenten dit systeem snel begrijpen en dat dit een grotere impact heeft op hun koopgedrag in het voordeel van gezondere producten, in vergelijking met andere systemen. Volgens de WGO Europa is de invoering van dit systeem, dat reeds getest werd door de Franse consumenten en het beter deed dan elk ander systeem, een belangrijke stap voorwaarts wat betreft de voedingsgewoontes in Europa.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.