Test- en triagecentra ervaren meer agressie wegens reistesten

“Wij zijn geen reisbureau!”, luidt de reactie van het personeel bij test- en triagecentra. Dat ervaart meer agressie omwille van reistesten. De voorbije zes weken worden testcentra overrompeld door mensen die op vakantie willen vertrekken. En dat gaat helaas niet altijd zonder slag of stoot.

Meer dan 70% van de test- en triagecentra ervaart meer agressie bij patiënten tegenover het personeel omwille van de reistesten. Dat signaleert huisartsenvereniging Domus Medica na een interne bevraging bij 56 test- en triagecentra in Vlaanderen.

Nu reizen weer is toegestaan en de zomervakantie loopt, verlangen heel wat mensen naar een vakantie in het buitenland. Dat je in verschillende landen een negatieve PCR-test moet voorleggen bij aankomst als je nog niet volledig gevaccineerd bent en dat het verplicht is om je te laten testen op COVID-19 bij terugkeer uit een rode zone, is voor menig Vlamingen echter een koude douche.

En dat ervaren ook de medewerkers in de test- en triagecentra. Uit een interne bevraging van Domus Medica blijkt dat meer dan 70% van de testcentra de laatste zes weken meer agressie ervaart van reizigers. Het gaat dan voornamelijk om verbale agressie ten aanzien van het personeel, zowel in de centra ter plaatse als telefonisch. 16% van de centra rapporteert ook gevallen van fysieke agressie. In enkele centra (13%) was zelfs al een politionele interventie noodzakelijk om de gemoederen te bedaren.

Slecht voorbereid

Veel van de problemen zijn te wijten aan onvoldoende voorbereiding door de reizigers. Wie nog niet gevaccineerd is, heeft vandaag recht op twee gratis reistesten. Reizigers dienen hun code online te activeren alvorens ze een afspraak maken in een testcentrum, maar daar knelt het schoentje. Heel wat reizigers komen zonder code naar het testcentrum voor een gratis test of ze komen opdagen zonder afspraak. Respectievelijk 59% en 54% van de centrumverantwoordelijken geeft aan dat dit de meest voorkomende redenen zijn die aanleiding geven tot agressie tegenover het personeel.

Daarnaast zijn er nog andere redenen die aan de basis liggen van de toegenomen agressie, met name:

  • ‘de gratis code is verlopen, waardoor de test betalend wordt’ (46% van de centra),
  • ‘de resultaten komen niet op tijd voor vertrek’ (43% van de centra),
  • ‘de patiënt moet in quarantaine, maar is het daar niet mee eens’ (25% van de centra),
  • of ‘er is onbegrip bij de patiënt over de wachttijd voor testafname’ (18% van de centra).

Maat vol

Bij medewerkers van de testcentra is de maat dan ook vol. “We begrijpen dat veel mensen uitkijken naar een vakantie en dat iedereen hunkert naar een leven zonder COVID-19. Wij zijn er echter niet om reizen te belemmeren of te bemoeilijken, zoals veel mensen beweren, maar wel om corona te bestrijden”, getuigt een medewerker van een test- en triagecentrum.

Hetzelfde verhaal weerklinkt in één van de andere testcentra: “Sommige reizigers zijn gelukkig begripvol, maar helaas zien we ook (te) veel mensen die onbeleefd, gefrustreerd, ongeduldig of zelfs agressief zijn. Daarnaast worden we overspoeld met vragen. We zien heel wat reizigers die zelfs niet meer de moeite doen om zelf informatie op te zoeken. Ze verwachten van ons een reistest mét uitgebreid reisadvies. We zijn nog steeds een testcentrum, geen reisbureau!”

Samen met de testcentrumverantwoordelijken roept Domus Medica de reizigers op om zich beter voor te bereiden op een vakantie naar het buitenland. Reizen verloopt dit jaar jammer genoeg nog steeds anders dan we gewend zijn, dus is het noodzakelijk om de reisadviezen te raadplegen op de overheidswebsites (www.re-open.eu of https://diplomatie.belgium.be/nl).

Bovendien dienen reizigers voor vertrek een code aan te vragen via www.mijngezondheid.be voor een (gratis) test. Door tijdig een afspraak in te plannen bij een testcentrum, hoeven ze zich geen zorgen te maken over de wachttijd van hun testresultaat.

Daarnaast spoort Domus Medica de reissector en de overheid aan om de informatiecampagnes te blijven herhalen. Ook zouden de reissector en de overheid dringend één website moeten maken waar alle informatie over reizen en het aanvragen van een test gecentraliseerd staat.

Domus Medica merkt dat te veel mensen door het bos de bomen niet meer zien, waardoor ze met al hun vragen bij de testcentra terechtkomen. DM vraagt de vele reizigers die zich de komende weken nog willen laten testen om begripvol te zijn voor de situatie.

“De medewerkers in de testcentra staan al van bij het begin van de crisis mee in de frontlinie om het aantal besmettingen onder controle te houden. Velen onder hen hebben zelf al maanden geen vakantie meer gehad, maar stellen toch alles in het werk om zoveel mogelijk reizigers tijdig te testen. Agressie ten opzichte van de zorgverleners en het personeel van de testcentra is echter onaanvaardbaar en wij verwachten dat justitie elke vorm van agressie kordaat aanpakt”, besluit dr. Roel Van Giel (voorzitter Domus Medica).

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.