Ultrabewerkte voedingsmiddelen meer gepromoot dan gezonde 

Sciensano heeft een jaar lang de inhoud van de reclamefolders van de verschillende supermarktketens in België geanalyseerd. Uit de resultaten blijkt dat ultrabewerkte voedingsmiddelen, die minder gezond zijn, de meeste aandacht krijgen. Gezonde producten in promotie staan daarentegen regelmatiger op de voorpagina van de reclamefolders.

In één jaar zijn meer dan 15.000 promoties afkomstig van de grootste 5 supermarktketens in België geanalyseerd. Het gaat hoofdzakelijk om ultrabewerkte voedingsmiddelen (52,2%). De meest aangeprezen voedingsmiddelen in de folders zijn:

  • verwerkt vlees, gevogelte en vis (11,8%)
  • vers en diepgevroren fruit, groenten en peulvruchten (9,5%)
  • frisdrank en gesuikerde dranken (9,0%)
  • vers en diepgevroren vlees, gevogelte, vis en eieren (8,6%)
  • zoete koekjes, gebak en patisserie (8,1%)
  • bereide gerechten (8,0%)
  • snoep, energierepen en zoet beleg (7,7%)
  • kaas (5,7%)

"Sommige supermarkten zetten verse producten meer in de kijker dan andere, die voorrang geven aan promoties voor ultrabewerkte producten, die veel suiker en/of zout bevatten. Slechte voedingsgewoonten, overgewicht en obesitas zijn nochtans risicofactoren voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten, diabetes en tal van kankers”, licht Stefanie Vandevijvere, onderzoekster bij Sciensano, toe.

Grote verschillen tussen de supermarkten
Er werden grote verschillen in de promotie van voedingsmiddelen tussen de verschillende supermarkten vastgesteld. Het aandeel van de promoties voor ultrabewerkte producten schommelde tussen 43% en 62% terwijl het aandeel van de promoties voor verse groenten en fruit schommelde tussen 4% en 18%.

Het valt wel op dat het aandeel van de promoties voor verse groenten en fruit op de voorpagina veel groter is dan binnenin de reclamefolders. Op de voorpagina van deze folders is 12,5% tot 41% van de promoties voor verse groeten en fruit weggelegd.

In België vormen slechte voedingsgewoonten de op twee na grootste ziektelast (burden of disease), na tabak en een verhoogde bloeddruk. Het promoten van ultrabewerkte voedingsmiddelen spoort de burgers aan om er meer van te eten. 

Belgen nemen ongeveer een derde van hun dagelijkse energie op in de vorm van ultrabewerkte voedingsmiddelen(externe link). “Sommige supermarkten in België zijn onlangs engagementen aangegaan met betrekking tot de voeding van de bevolking, zoals het vermelden van de nutriscore op de verpakking (online en in de winkel) of het promoten van bepaalde voedingsmiddelen met nutriscore A of B. Toch zouden grotere engagementen van de bedrijven en de autoriteiten om de promotie van niet-gezonde voedingsmiddelen te verminderen een positief effect hebben op de gezondheid van de bevolking”, meent Stefanie Vandevijvere.

Het volledige artikel leest u hier.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Christel FONTAINE

    25 mei 2021

    De promotie van ongezonde voedingsmiddelen moet stoppen, ofwel moet er op de publiciteit verplichte informatie komen, die de mensen waarschuwt voor de nadelige gevolgen en voor de extra kosten voor de maatschappij, die we allemaal mee betalen. Ofwel betalen die bedrijven mee in het behoud van onze gezondheidszorg. In geen geval mag de burger meebetalen voor de nadelige volgen voor zijn gezondheid dmv van suikertaks of dergelijke...
    In iedere familie is er iemand die de gevolgen meesleept van slechte voeding die aangeboden wordt in de grootwarenhuizen, scholen enz...