Centraal register tegen sociale fraude wordt 'ambitieus project' van Arizona

Net voor het parlementaire reces interpelleerde Georges-Louis Bouchez (MR) Anneleen Van Bossuyt, (Asiel, Migratie, Maatschappelijke Integratie, Grootstedenbeleid) (N-VA) over "De socialefraudebestrijding en de middelen die ingezet worden om het misbruik een halt toe te roepen".

Bouchez introduceerde zijn vraag naar aanleiding van wat hij onlangs op de radio verkondigde. Daar zei hij dat het onaanvaardbaar is dat iemand een huis in Marokko heeft en toch sociale uitkeringen in België blijft ontvangen. "Zoals te verwachten viel, kreeg ik natuurlijk het gebruikelijke refrein van links te horen: “U karikaturiseert, u stigmatiseert, u wijst met de vinger naar anderen.”

"De realiteit is dat ik nooit een bepaalde gemeenschap heb gestigmatiseerd", verduidelijkte de MR-voorzitter, "maar altijd fraude aan de kaak heb gesteld, ongeacht wie de dader was."

Maar half juli stond in de pers te lezen dat een dame sinds 2016 arbeidsongeschikt verklaard is in België. "Op grond daarvan had ze recht op een sociale woning en een verhoogde uitkering van de ziektekostenverzekering. Bovendien ontving ze een invaliditeitsuitkering. Deze vrouw verkeerde echter duidelijk niet in zo'n slechte gezondheid, want in die periode werkte ze als advocate in Marokko."

Bouchez onderstreepte dat niet de Belgische sociale diensten haar opspoorden, maar haar ex-partner. "Ik raad u dan ook aan om goed met uw partner te communiceren. Je weet maar nooit wat er kan gebeuren", klonk het ironisch.

Werken in Marokko, arbeidsongeschikt in België

Hoe dan ook, het was haar ex-partner die haar bij het Riziv aangaf. "Mevrouw de minister, ik begrijp niet hoe het in dit land mogelijk is dat iemand in België arbeidsongeschikt is en in Marokko werkt. Dit is gewoon het einde van een mythe, een mythe van links, namelijk dat alle uitkeringsgerechtigden zo integer zijn dat al deze uitkeringen gerechtvaardigd zijn. In België komen fraude en misbruik voor en het gaat hier niet om een minderheid. Je hoeft alleen maar naar de statistieken te kijken om te zien dat dit fenomeen aanzienlijk is, ook al moeten sommige mensen echt geholpen worden."

Vandaar de vraag van Georges-Louis Bouchez: "Wat doen we om het steunkadaster op te zetten, deze verscherpte controle om misbruik tegen te gaan?"

Anneleen Van Bossuyt antwoordde dat ze de bezorgdheid van Bouchez volledig deelt. "Sociale fraude is onaanvaardbaar. Wie misbruik maakt van onze solidariteit, ondermijnt de basis van het hele systeem. U vindt in mij een bondgenoot in de strijd tegen sociale fraude. Daarom zal ik in 2026 de controleketen binnen mijn administratie versterken. Zowel de inspectiediensten als de administratieve controles zullen worden uitgebreid. De OCMW's zullen we dus aan grondiger en frequentere controles onderwerpen."

Tegelijkertijd is de minister van plan om het sanctiebeleid te versterken. Onterecht toegekende steun moet sneller kunnen worden teruggevorderd en dat moet ondubbelzinnige gevolgen hebben, heet het.

"Wat bijvoorbeeld gebeurde bij het OCMW van Anderlecht, mag zich niet meer voordoen", verwees ze nog eens naar het recente schandaal dat door Pano (VRT) werd blootgelegd. "Ik wil niet alleen meer controles, maar ook betere controles. De controles moeten gerichter en risicogebaseerd zijn en in nauwe samenwerking met de politie, het parket en de Gewesten worden uitgevoerd. U weet ook dat er concrete maatregelen aan de regering zijn voorgelegd om onrechtvaardige situaties op het vlak van de integratie-inkomen uit te bannen. Zo dichten we de mazen in het systeem."

Centraal register

Last but not least verwees Van Bossuyt naar een 'ambitieus project' van Arizona:de oprichting van een centraal register waarin alle vormen van sociale bijstand en sociale voordelen worden gebundeld. "Zo krijgen we eindelijk een volledig overzicht van alle steun die aan elke persoon wordt toegekend. We zullen dan ook eventuele cumulaties kunnen opsporen en plafonds kunnen vastleggen. Het systeem moet eerlijk blijven en werknemers moeten worden gewaardeerd en beloond." 
Georges-Louis Bouchez (MR) onderstreepte tot slot het belang van dit kadaster waarin alle sociale uitkeringen van een persoon worden gecentraliseerd, en haalde nog eens uit naar de PS: "Een van de grootste onrechtvaardigheden in ons land is vandaag dat mensen die werken in een slechtere economische situatie terechtkomen dan mensen die sociale bijstand ontvangen. Dat mag niet langer zo zijn. Het verschil van 500 euro tussen mensen die werken en mensen die niet werken moet een realiteit worden. Dit kadaster zal het mogelijk maken om misbruik te bestrijden en op te treden tegen degenen die van sociale bijstand een business hebben gemaakt en er hun electorale inkomen uit halen, zoals we bijvoorbeeld hebben gezien in de gemeente Anderlecht, waar de Socialistische Partij maar al te vaak van dergelijke situaties heeft geprofiteerd om electoraal te floreren."

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.